East Dorset June Week

Jag och JohnT åker till England en vecka för att delta i en veckotävling som hålls i Poole. Det är ett lite lagom lättsamt tävlingsformat där vi under en veckas tid spelar inte mindre än tre olika tävlingar parallellt. Tävlingsgrenen är Association Croquet och höjdpunkten på veckan är class singles. Där delas deltagarna upp i klasser baserade på handicap. Jag hoppas vi får spela i a-klassen. Förutom denna tävling är det också en handicap singel. Där tippar jag JohnT som vinnare. Han brukar spela mycket bättre än sitt handicap på 2. Sedan är det också en handicap dubbel. Den tävlingen brukar vara extremt oviss, det kan gå hur som helst.

Jag har varit på en liknande tävling förut på Jersey och tycker nog att tävlingsformatet är bästa tänkbara om man vill förbättra sig i AC. Lite mindre hektiskt än vad mästerskapstävlingarna brukar vara med tid för lite träning emellanåt. Formatet innebär mycket tid på planen och många break.

Om jag hittar wi-fi på plats så lägger jag in lite resultat här under tiden.

Du måste vara medlem i Svenska Krocketförbundet för att lägga till kommentarer!

Gå med Svenska Krocketförbundet

Maila mig när folk svarar –

Svar

  • Duuu vara chefo....
  • I lag-VM har jag planerat att alla i laget skall göraTPs. Så två till spelare i år blir det minst.

    Ulf Söderberg sa:
    En riktigt lyckad tävling!

    GRATTIS till JohnT som gjorde sin första TP. Nu är det väl bara Joi kvar inom överskådlig framtid. Sen får vi se om det blir någon mer....
  • En riktigt lyckad tävling!

    GRATTIS till JohnT som gjorde sin första TP. Nu är det väl bara Joi kvar inom överskådlig framtid. Sen får vi se om det blir någon mer....
  • Jag hittade ingen wi-fi på klubben eller på campingen. Klubben har ju inte ens en hemsida så jag är inte helt förvånad. Därför blev det ingen resultatrapportering under pågående tävling.

    East-Dorset Lawn Tennis and Croquet Club eller Parkstone Croquet club som den också kallas är en av de finare klubbarna. Sammarbetet med Tennisen gör at det finns underlag för ettriktigt bra klubbhus och proffs som sköter gräsmattorna. Det var också väldigt många trevliga personer som var medlemmar i klubben. Om det finns möjlighet nästa år åker jag gärna dit igen. De frågade oss också om vi kunde få med fler svenskar nästa gång. Med lite bättre framförhållning så kanske det inte är omöjligt.

    Själva tävlingen pågick under en hel vecka och vi spelade flera olika klasser parallellt under veckan. Dels fick vi spela i en handicap dubbel där vi parades ihop med andra spelare lite slumpmässigt. Det gick inte helt lyckat för varken mig eller JohnT då vi hamnade i par med spelare som tänkte väldigt defensivt. Lite kulturkrock där helt enkelt. Men dubbeln gav oss en bra möjlighet att spela in oss på planerna inför handicap singeln. Den tävlingen var ett kuppspel med direktutslagning. Både jag och Jonatan vann i första omgången men blev utslagna i andra.

    Huvudtävlingen under veckan var klass-spelet. Där delades spelarna in i tre olika klasser baserat på handicap. Tyvärr fick Jonatan spela b-klassen i år, men det lär bli annorlunda kommande tävlingar. A-klassen hade tio spelare i två block. Jag vann alla mina fyra block-matcher och gick till semifinal i a-klassen. De jag slog var John McMordie, William Ormerod, David Nicholson och David Harrison-Wood. Samtliga med lägre handicap. Tyvärr spelade jag riktigt dåligt i semin mot Tom Weston och missade finalspelet.

    Jonatan spelade bra i sitt block och tog sig till slut till final där han vann mot Jonathan Wood i två raka game. Bra jobbat och ett svenskt namn inskrivet i pokalen. Dessutom gjorde JohnT en triple peel i sin sista gruppspelsmatch. Den tredje spelaren från Sverige som lyckas med det.

    Det pågick också en slags plate under hela veckan där man spelade lite strömatcher när det blev tid över. Dessa var handicapmatcher, men vi fick spela med advanced rules om vi ville. Här gick det lite upp och ner för mig, där jag avslutade bra med en triple peel i sista matchen. Jonatan lyckades ännu bättre och kom tvåa i uppsamlingstävlingen.

    Totalt sett var detta en av de bättre tävlingar vi deltagit på. Lagom ansträngande tempo, trevligt umgänge, fin omgivning och en hel vecka med matcher. Jag sänkte mitt handicap från 1 till 0,5 och Jonatan gick ner från 2 till 1,5. Det känns bra att vi fortfarnde blir lite bättre varje gång vi åker utomlands och spelar.
  • Det har varit lite tyst på resultatfronten - men enligt en sannolikt pålitlig källa ska båda spelarna kunna beskrivas som "playing extremely well". Möjligen har John T presterat en TP dessutom. Och det kan tänkas vara så att båda befinner sig i semifinal i någon plate eller så.
Detta svar raderades.