Tips till nybörjare

Hej, är ny här på forumet och detta blir mitt första inlägg.

Jag har spelat mycket krocket hemma i trädgården på fritiden i många år, men vill nu ta mitt krocketspel till "the next level". Har läst reglerna noggrant som finns här på sajten och det är efter dessa jag spelar. Tänkte inom kort beställa tävlingsutrustning från Jan-Åke i Kalmar, och undrar lite vad som är de största skillnaderna mellan klubbor med fyrkantiga- respektive rundade klubbhuvuden?

Därutöver skulle jag uppskatta lite tips för någon som mig som har spelat mycket krocket, men vill börja spela lite mer seriöst, vilka är de första stegen på vägen? Det är svensk krocket jag spelar, men har förstått att engelsk krocket är mer utbredd världen över, men hur är det i Sverige?


MVH

Du måste vara medlem i Svenska Krocketförbundet för att lägga till kommentarer!

Gå med Svenska Krocketförbundet

Maila mig när folk svarar –

Svar

  • Av de som spelar på tävlingsnivå i Sverige så spelar de flesta såväl engelsk krocket (association croquet) och Golf croquet som svensk krocket. På grund av möjligheterna att åka och tävla utomlands och att det ger ett mer utmanande spel är AC och GC dock det många fokuserar mest på att träna . Golf Croquet är en väldigt enkel gren att lära sig och passar bra att spela även för nybörjare och yngre barn, problemet är att det bör spelas annan utrustning än svensk krocket.

  • Skillnaden mellan en rund och en fyrkantig klubba är nog mest att den fyrkantiga blir lite tyngre. 

    Den största skillnaden mellan att spela på lek hemma och att tävla är nog taktiken. När man spelar på lek försöker man ofta förstöra för motståndarna genom att slå bort deras klot, medan man i tävlingssammanhang istället försöker använda motståndarkloten för att bygga "breaks". Dvs. ta flera bågar (kanske hela varvet) i samma tur. Det gör man genom att när man croquerar ett klot (slår iväg det) se till att det hamnar på ett ställe där du har nytta av det för att göra nästa båge.

    Detta innebär också att man behöver lära sig nya typer av slag, där de två kloten i croqueringen åker iväg med varierande vinkel och längd.

Detta svar raderades.