SM-tävlingarna är nu avgjorda. Borås begåvade oss med strålande sol i dagarna tre. Oväntat, men härligt. Speciellt för oss, Krister, Simon, Joi och undertecknad som satte upp bågar i ösregn under några timmar. Tack Simon och Krister för hjälpen.

Spelet var som vanligt nervöst, men blev aldrig jäktigt av tidsskäl. Vi spelade entimmarsmatcher vilket fungerade bra. Många nya deltagare i singel, 14 st, gör att hoppet för krocketsporten lever. Tyvärr lyckades ingen av dem ta sig till semifinal, men Thorbjörn Gunnarsson och Boje Elebo tog sig till kvartsfinal i alla fall och hamnade på 11:e resp 15:e plats.

I toppen på resultatlistorna hittar vi idel gammal fin krocketadel. Jonatan, Simon, Mikael, Krister, Thomas, Joi och jag själv tog finalplatserna.

För egen del minns jag mest dubbelsemifinalen där min krockeringsmiss, klotet rörde sig inte, höll på att kosta oss segern. Jag fick till slut en liten, men dock, chans att pinna Molle genom de två sista bågarna och lyckades. En oerhörd lättnad, då en miss i dubbel för min del känns mycket värre än i singel. I finalen chansade vi och jag gick ut och lämnade Joi ensam, vilket höll på att straffa sig. Räddningen blev möjligtvis en liten ojämnhet i gräset som gjorde att Thomas till slut fastnade i en båge och guldet åter hamnade hos Carpe Croquetum.

Tack Joi, som påpekade att jag vid ett tillfälle var på väg mot fel båge. Efter att ha tagit kronan och sedan spelat tillbaka genom densamma för att få bästa läge höll jag på att gå mot båge 6 istället för båge 10.

En liten trevlig sidohändelse var att Molle spelade en Golfcroquetmatch mot min sonson Theo. Theo 4 år, fick slå dubbla slag och lyckades vinna över Molle. Nästa dag undrade Molle om Theo var med igen, så han kunde få möjlighet till revansch. Tyvärr var så inte fallet.

/Eje

Du måste vara medlem i Svenska Krocketförbundet för att lägga till kommentarer!

Gå med Svenska Krocketförbundet

Maila mig när folk svarar –