seriespelet

Med tanke på att förbundskaptenen uttryckt en viss oro över att det på någon plan spelats golfkrocket i stället för att tränas AC inför lag-VM kan man ju undra om det är lämpligare att ägna sig åt en påskpokal och en kycklingkrocket med helt andra bågar och klot än de som förekommer i AC. Hur som helst, det är måhända lite eftersatt med utövandet av AC. Det räcker ju med att titta på antalet spelade partier som registrerats i rankingtabellerna för att man ska misstänka att så är fallet.

 

Ett sätt att åstadkomma lite träning kunde vara att återuppta seriespelet. Med tanke på tidigare erfarenheter av att geografin sätter krokben för genomförandet är det kanske idé att börja i en mer blygsam skala: en västsvensk historia där tantemmorna, carpekrocketterna och boråsarna är inblandade.

 

Att döma av det norska krocketförbundets hjemmeside tycks man där anse att det är kjempegreit med seriespel. Det kanske det skulle vara?

Du måste vara medlem i Svenska Krocketförbundet för att lägga till kommentarer!

Gå med Svenska Krocketförbundet

Maila mig när folk svarar –

Svar

  • Jag verkar kunna junihelgerna samt 22-23 i maj.
  • Det gör inte oss något. Det är väl bara roligt att ni är flera som vill vara med.
  • Låter förträffligt - men innan dess kan det också vara bra att veta om de båda andra lagen skulle ha några invändningar emot att det boråsiska laget skulle bestå av fler än två spelare, med något mer flexibelt spelschema. Det skulle förstås inte innebära att laget hade fler spelare på plan i respektive match, inte ens i dubbeln.

    Den nämnda helgen låter bra. Kanske att någon av de andra kunde vara ett tillfälle för att bjuda in de norska spelarna för ett Borås Open eller någon sorts landskamp? Risk förstås att det blir lite för mycket träning för de värsta konkurrenterna i divisionen i lag-VM. Man må huske att norrmännen rentav deltog i en kurs anordnad av Croquet Aacademy, på den bana där turneringen ska hållas. Å andra sidan har också Joi spelat där, med goda resultat och vet hur banorna är på Sussex County Croquet Club. Men det kan ju hända att Steingrim, Steinar och (icke minst) Stene lägger grus i maskineriet för de övriga spelarna i det svenska laget
  • Då tar vi upp detta på mötet på söndag när tävlingskalendern för Boråsplanen i år skall spikas.
  • Pappa låter hälsa att 19-20 är den helg som passar honom bäst och att 5-6 är en stor helg då vi firar vår nationaldag. Anderstorp råkar ju vara den plats i landet där denna helg firas allra mest.
  • Jag kan antagligen alla de helger som Simon kunde utom 22-23 maj.
  • Två helger i juni kunde fungera för mig. 5-6, 12-13, 19-20 är tänkbara helger. Sedan är det midsommar. I maj är helgerna 8-9, 22-23 lediga i mitt schema.

    Vad tror ni om tävlingsformatet att alla tre lagen möts. Varje sådant möte består av fyra singlar och en dubbel. Med två spelare i varje lag blir det att man möter bägge spelarna i andra laget i singel och sedan avslutar med en dubbelmatch. Det går att göra på tre spelrundor. Med max tre timmars speltid blir det då som allra mest nio timmar. Ganska lagom för en speldag. Då behöver vi tre speldagar för att genomföra tävlingen, där varje lag deltar på två av dessa dagarna. Sänker vi matchtiden till två timmar går ett möte att genomföra på drygt 6 timmar. Det ger drygt 18 timmar för alla tre matcherna och blir således möjligt att göra på en helg. Alla tre lagen behöver vara närvarande nästan hela helgen.

    Vad sägs om en träningshelg först, för de 6 spelarna som skall spela tävlingen och sedan under helgen därpå genomföra mästerskapet?
  • Jag gissar på 1300kr. Tycker också att det verkar som en lagom ambitiös idé. Oavsett om vi haft en större anläggning att spel på tycker jag att det verkar lagom med två spelare per lag. Eftersom det är ungefär vad två av de tre klubbarna kan skrapa ihop.

    Är det juni månad vi tänker på?
  • Jag har inget emot att sponsra Västsveriges enda krocketplan på detta sätt.

    Vad kostar en sån vält?
  • Här är en tanke. Borås behöver tillskott till klubbkassan. Vi arrangerar en tävling mellan tre lag med två deltagare i varje lag. Anmälningsavgift t.ex. 100 kr per person. Det ger oss 600 spänn. Sedan fixar vi fram något symboliskt pris till vinnande laget för ca en hundring. Det ger ett överskott på 500 kr, vilket behövs då vi snart måste köpa en sådan här http://www.ginge.se/Produkter/produkt.asp?s=sv&HGRP=2&id=11...

    Vinnarna får skryta ett helt år med att vara västsvenska mästare.
Detta svar raderades.