Svenska Krocketförbundet

Krocket spelas med klubba och klot

Under flera träningstillfällen har följande frågeställning dykt upp hos oss i skara.

Vad händer om en fribytare som krockat samtliga klot om:
1. Denne med crouqueringsslaget spelar ut sitt eget klot utanför planen?
2. Måste denne efter misslyckat försök att "pinna ut" först spela sig nedanför fotlinjen för att därifrån börja om som fribytare?

Om t.ex blått klot ligger precis bakom en båge, gult klot har krockrätt på blå.
Gult klot spelar genom bågen, och rouqerar blå innan hela gula klotet passerar bågen.
Får gult klot bågen + crouqering eller vad händer?

Visningar: 426

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

1. Lägg in klotet 15 cm, tappad speltur.

2. Nej fortsätt spela i nästa speltur. (är det långt till pinnen i sista slaget kan det vara bättre och ta ett hörn)

# Bågen är ej "gjord" rouqeringen räknas först om inte hela klotet varit igenom innan träff.

Innebär tappad speltur i detta fallet att spelaren måste börja om som fribytare eller får denne sitt slag i nästa spelomgång på sig att pinna ut?

Har du rouqerat alla dina myndiga motståndarklot så börjar du om med att träffa dem igen. Har du tex träffat ett klot och därefter slagit utanför spelplanen så räknas träffen och du kan träffa de andra i nästa speltur (om du inte är pinnad).

Dessa regelparagraferna styr vad som händer:

 

4.6 Att gå ut

§ 24

Fribytare vars klot vidrör fotkäppen i något av de högst två efter varandra följande slag enligt Def 9 moment (1), vid vilka spelaren ej har ytterligare klot att roquera, går ut.

§ 25

Fribytare som i slag enligt § 24 ej gått ut skall i därpå följande spelomgång från sitt erhållna läge börja om som fribytare.

 

 

Man måste alltså gå ut i samma speltur som man genomför den sista roqueringen. Misslyckas detta börjar man om nästa speltur  och måste roquera alla de andra kloten igen. Det gör man direkt från platsen man ligger på och behöver inte ta sig nedanför fotlinjen.

Frågan om både båggenomgång och croquering i samm slag är extra lurig. Jag hittar ingen speciell förklaring i reglerna om detta specialfallet. Om man läser alla paragraferna så står det vad som ska hända efter roquering och det finns en förklaring av vad som kan ge upphov till dubbelträff. Dessa paragrafer i kombination kanske kan förklara den praxis vi brukar spela efter. Men helt självklart är det verkligen inte.

 

Dessutom är det precis tvärtom i association croqurt vilket kan förvilla de som spelar bägge disciplinerna.

RSS

© 2019   Created by Simon Carlsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor