Golfkrocket VM på Nya Zealand 2015

Hejsan alla,

jag hade bestämt mig att åka för att spela kvaltävlingen på Nya Zealand och när jag fick den ordinarie platsen så blev det helt klart en annan resa för min del.

Jag har nu spelat alla min kvalmatcher och kort och gott kan man väl säga att man kan inte komma så oförberedd som jag är och räkna med bra resultat. Jag var ändå lite besviken då det fanns två spelare i min kvalgrupp som jag borde ha slagit.

Jag spelade också i det som kallas för "Plate" som är en slags andra turnering för de som inte kom vidare och för min del var motståndet jämnare. Det var bra spelare där också men givetvis inte de allra bästa, men för min del var det väldigt bra träning och jag fick mycket spelande gjort. Mina resultat var fortfarande förluster men med fler bågar tagna från mitt håll än i början av turneringen.

Vi spelade inte på tid så precis som i Golfkrocket SM i Frödinge så tog mina matcher lång tid när jag rensade ganska friskt. Vi spelade med så kallade Atkins-hoops som alla säger skall vara jobbigare men jag är nog för dålig för att märka det, jag tyckte de funkade lika bra som de vanliga vi spelar med.

På det stora hela var detta för min del ett enda stort träningsläger. Jag fick min nya klubba dagen innan vi började spela plus att jag bara spelat två gånger förra året. Sakta men säkert sitter vissa saker och jag vet vilka saker jag skall bättra på för att kunna ge även de bästa mer motstånd.

Mitt absolut bästa slag var ett hoppskott på båge 7 från linjen, vinkeln var kanske 15 grader. Motståndarens klot satt mitt i bågen. Tjongade iväg klotet så att det studsade en gång innan bågen, tog i bågens ena ben och fortsatte mot båge 8 och stannade kanske 2 meter ifrån. Motståndarens klot rördes inte.

Min bästa strid om en båge var när jag låg under med 6-1 mot en australiensare (mitt absolut sista game) och jag sakta men säker tog båge efter båge. Vid 6-4 skall vi mot båge 11 och han placerar sig 60 cm från bågen i perfekt linje. Jag börjar rensa klot efter klot och kanske 25 minuter senare så har jag vänt att jag är den som måste bli bortrensad. Min motståndare missar och jag tar bågen och hamnar perfekt för båge 12. Tyvärr fick jag inget bra läge för båge 13 och ett missat hoppskott gjorde så att jag förlorade 7-6.

Jag är dock taggad och har nog bestämt mig för att anmäla mig till British Open i år.

Archie

Du måste vara medlem i Svenska Krocketförbundet för att lägga till kommentarer!

Gå med Svenska Krocketförbundet

Maila mig när folk svarar –