fel klot i golfkrocket

En trevlig frågeställning dök upp på regelavdelningen av Nottinghammaren, några har kanske därför redan läst det hela. Det handlar om hur man hanterar spel på fel klot i dubbel.

Situationen beskrivs så här: vit (eller möjligen rosa) råkade spela brunt klot. Grön & brun väljer återplacering och spelar grön, sätter klotet i bågen. Rosa & vit kommer underfund med att det inte är mycket att göra, beslutar sig för att gå halvvägs till nästa båge - och spelar vit. Därefter spelar brun (också halvvägs), därefter rosa (likaledes). Och så går grön genom bågen.

När nu rosa är på väg att slå tjoar grön till: "du kan inte spela det klotet, du spelade det alldeles nyss". Varpå en domare tillkallades för att reda ut det hela.

Ett antal frågor blev då: kan det vara tal om återplacering? Gjorde grön bågen eller ej? Vilket klot är det som ska eller får spela?

Det här är kanske en extrem variant, men liknande situationer är inte helt ovanliga. Om man inte tänker på vilket klot som spelades sist utan i stället på vilket klot som den egna sidan spelade sist är det lätt hänt att komma i otakt. Fast det här verkar lite extremt ändå. Några kommentarer från de lagkloka?

Du måste vara medlem i Svenska Krocketförbundet för att lägga till kommentarer!

Gå med Svenska Krocketförbundet

Maila mig när folk svarar –

Svar

• Intressant är att CA har lagt till en regelparagraf, vilken inte påverkar detta exempel, men kan ha betydelse i vissa specialfall. De har lagt till en paragraf som täcker in situationen att en spelare eller lag spelar två gånger i följd.
  • Jag lade in berörd regeltext. Det framgår inte i exemplet om spelarna spelat på sina egna klot eller inte. Det avgör vad som sker i punkt c2. Om vi förutsätter att spelarna spelat på sina egna klot hela vägen så gäller alla slag utom det sista. Dvs. gröns bågpassering skedde efter att rosa spelat. Grön följer inte efter rosa och således är grönt felaktigt spelat och b3 följer. Dvs. motståndarna väljer om grönt klot skall återplaceras eller ej, bågen räknas inte och rosa/vit får återuppta spelet med valfritt klot.
  • 11. Playing a Wrong Ball C11.1

(a) If the striker plays any ball other than the striker's ball or any player other than the striker plays any ball as though it were that player's turn, a wrong ball has been played.

(b)
    (1) In a singles game, if the striker plays the partner ball the opponent or the referee should stop play before the next turn. No points are scored and any balls moved are replaced and the striker then plays the correct ball To avoid delay the opponent or the referee should stop play if the striker is about to play the partner ball to allow the correct ball to be played.

(2) In a singles game, if the striker commits the equivalent of a striking fault while playing the partner ball, the striker's turn ends without a replay. In this case the opponent chooses whether the balls remain where they stop or are replaced where they were before the turn. No points are scored and as the sequence has been broken the opponent may play either ball of the side.

(3) In all other cases of wrong ball play, if play is stopped before the opponent has played, the opponent chooses whether to leave any balls moved where they stop, or to have all balls moved replaced where they were before the wrong ball was played. No points are scored, and as the sequence of play has been broken the opponent may play either ball of the side. Neither a referee nor an opponent should stop play before a wrong ball is played, except when a partner ball is played in singles.

(c) If a wrong ball is played but play is not stopped before the opponent has played, there is no remedy and any points scored for any ball are scored for the owner of the ball. Then:

(1) In a singles match play continues until a wrong ball play is identified, when Law 11(b) is applied, or

(2) In a doubles match, if the opponent played the stroke with a ball the opponent is permitted to play under Law 1(a), play continues in the sequence following that ball. If the opponent played with a ball they are not permitted to play under Law 1(a) then a wrong ball has been played, and Law 11(b)(3) is applied.
  • Jag tycker du sköter dig bra Lars-Inge. Har inget att tillägga.
Detta svar raderades.