Svenska Krocketförbundet

Krocket spelas med klubba och klot

Snart dags för årets första mästerskap. EM i GC hålls i Surbiton i år. 4 spelare från Sverige fick plats i tävlingen. Förra gången var vi 6 spelare från Sverige. Tävlingen har ökat i popularitet och det är nu svårare att få vara med. Det krävs en ranking kring 1800 för de sista platserna.

Här är deltagarlistan sorterad enligt ranking

1    Stephen Mulliner (ENG)     2631
2    Pierre Beaudry (BEL)         2415
3    Anton Varnas (SWE)         2401
4    Klaus Gollhofer (AUT)      2400
5    Paolo de Petra (ITA)         2388
6    Howard Cheyne (ENG)      2386
7    Jacob Carr (ENG)             2342
8    Gianpetro Donati (ITA)      2307
9    Simon Carlsson (SWE)         2280
10    Leopold Walderdorff (AUT)  2207
11    Andrea Pravettoni (ITA)       2145
12    Don Beck (ENG)                2144
13    Ulf Söderberg (SWE)         2130
14    Richard Thompson (ENG)     2122
15    James Goodbun (ENG)         2061
16    Freda Vitty (ENG)            2058
17    Tom Weston (ENG)         2037
18    Kevin Garrad (IOM)         2032
19    Abdul Ahmad (ENG)         2010
20    Horst Haack (GER)         1977
21    Juha Torkkeli (FIN)         1976
22    Roar Michalsen (NOR)         1960
23    Joakim Norback (SWE)         1933
24    Kevin Ham (WAL)            1923
25    Thomas Magin (GER)         1911
26    Juan Ojeda (SPA)            1898
27    Espen Krogstad (NOR)         1882
28    Birger Stene (NOR)         1840
29    Julianne Haack (GER)         1796
30    Jamieson Walker (SCO)     1767
31    Desmond George (SWI)         1702
32    Boris Dourthe (FRA)         ?

De olika länderna har med så här många spelare. Det är roligt att både Sverige och Norge är väl representerade med många spelare. Lite skrällvarning för norrmännen som spelar mycket bättre än vad deras ranking visar. De har utvecklats i snabb takt och rankingen släpar efter en hel del.

ENG    9
SWE    4
NOR    3
ITA    3
GER    3
AUT    2
BEL    1
FRA    1
SWI    1
SCO    1
SPA    1
WAL    1
FIN    1
IOM    1

Taggar: EM

Visningar: 227

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Var tog John T vägen?
Ett första intryck är att det är ett något starkare startfält i år - men så görs det en jämförelse med förra året och den som var 10 då i rankingen hade 2207, samma siffra som i år fast inte samma spelare. För att vara rankad som nr 16 förra året krävdes 2129, nu är det 2058. Vad nu sådana siffror kan säga -

I år är det i varje fall högst sannolikt att alla svenska deltagare går till slutspel. Behöver de sedan inte slå ut varandra i åttondelen kan det bli riktigt trevligt när det drar ihop sig till semifinaler. (I finalen kan förmodligen inte alla fyra delta)

Mindre trevligt för deltagare vid kommande års tävlingar, då det kanske inte förekommer några krocketsånger under årets upplaga. De får i stället samlas på hög inför framtiden. Fast det finns i och för sig fortfarande reserver bland anmälningarna.

Se upp för norrmännen? Jovisst. Några andra namn på listan att oroa sig för är Freda Vitty och Jacob Carr.
John T fegade ur. Det är upp till oss andra att stoppa Mulliner i år.
Tyvärr blev Anton tvungen att avstå från tävlingen. Å andra sidan kom Lars-Inge med på en wild-card plats. Vi blir alltså fyra svenskar som spelar EM. Om jag kommer över en wi-fi uppkoppling antingen på krocketklubben eller hotellet så rapporterar jag in resultaten i den här tråden.
Det går hyffsat för Sverige. Jag har vunnit mina tre första matcher mot Juha torkeli, Julian hack och esben krogstag. Joakim har vunnit tre av sina fyra första matcher, bl.à mot Pierre beaudry. Vi är i praktiken redan klara för slutspel med tre omgångar kvar. Lars-Inge och Ulf harvarit mindre lyckosamma och inlett med tre förluster var. Det lutar åt att hälften av svenskarna går till slutspel.

Simon Carlsson sade:
Tyvärr blev Anton tvungen att avstå från tävlingen. Å andra sidan kom Lars-Inge med på en wild-card plats. Vi blir alltså fyra svenskar som spelar EM. Om jag kommer över en wi-fi uppkoppling antingen på krocketklubben eller hotellet så rapporterar jag in resultaten i den här tråden.
Undertecknad har nu vunnit en match och behöver bara vinna resterande tre för att gå vidare.

Strålande spelat av Joakim hittills! Han slog som sagt Beaudry som är rankad tvåa och blev trea förra året.
Nu har jag spelat färdigt mina gruppmatcher. Fick stryk i sista av Klaus Gollhofer med 3-7, 7-3, 3-7. Fem vinster räckte till plats ett i gruppen. Joakim har en gruppmatcher kvar och kan bli grupptvåa. Ulf spelar just nu och kan gå upp på tre vinster, men det kommer inte räcka för avancemang. Lars-Inge har förlorat alla sina matcher hittils, och möter Birger Stene i sin sista match.
Lars-Inge vann sin sista match mot Birger med 10-8. Det bådar gott inför olaten.
Joakim slog Roar med 7-6, 7-5 och blir tvåa i sin grupp.
Tre vinster hade räckt till playoff, men jag förlorade... Får ta och vinna platen istället.
Jag slog Beaudry med 7-4, 2-7, 7-3. Nu väntar antingen Weston eller Pravettoni i kvartsfinalen.
Joakim förlorade tyvärr mot Richard Thomson 4-7, 6-7.

RSS

© 2019   Created by Simon Carlsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor